SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

NİKAH BAHSİ

<< 2053 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ حَدَّثَنَا عَبْثَرٌ عَنْ مُطَرِّفٍ عَنْ عَامِرٍ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَعْتَقَ جَارِيَتَهُ وَتَزَوَّجَهَا كَانَ لَهُ أَجْرَانِ

 

Ebû Musa (r.a.)'dan; dedi ki: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

 

"Cariyesini hürriyete kavuşturup da onunla evlenen kimseye iki (kat) ecir vardır.''

 

 

İzah:

Buhârî ilim; ıtk, nikâh, enbiya, meğâzî, salât; Müslim, iman, nikâh, Tirmizî nikâh; Nesâî, nikâh, Ahmed b. Hanbel, III, 2, 10, 186, 282, IV, 395, 398, V, 402, 405, 408.

 

Bu  hadis-i şerif Buhârî'nin rivayetinde; "Bir kimsenin bir cariyesi bulunur da onu öğretir ve kendisine hoş mu­amele yapar, sonra hürriyetine kavuşturarak evlenirse, o kimseye iki (kat) ecir vardır" mânâsına gelen, lâfızlarla rivayet edilmiştir.

 

İlim adamlarının açıklamasına göre bu iki ecirden birisi o cariyeyi yetiştirip hürriyetine kavuşturduğundan, diğeri de onunla evlendiğinden dolayı verilecektir.

 

Müslim'in rivayetinde ise, bu hadis daha geniş olarak şu mânâya ge­len lâfızlarla rivayet edilmiştir:

 

"Üç kişi vardır ki bunlara ecirleri iki kat verilir:

 

1. Ehl-i kitaptan olup Peygamberine iman eden bir kimse. Son Pey­gamber (s.a.)'a erişir O'na da iman eder, ona da uyar ve tasdik ederse işte bu kimseye iki ecir vardır.

 

2. Başkasının mülkü olan bir köle hem Allah Teâlâ'nın hakkını, hem de efendisinin hakkını öderse ona da iki ecir vardır.

 

3. Cariyesi olan bir kimse o cariyeyi besler, gıdasına iyi bakar, sonra onu iyi terbiye eder ve terbiyesini iyi becerir de sonra hürriyetine kavuşturarak kendisi ile evlenirse, ona da iki (kat), ecir vardır.”[Müslim, iman]

 

Ulemâdan bazılarının açıklamasına göre ecrin iki kat verilmesinden maksat "namaz, oruç gibi yaptığı bütün amellerden kazanmış olduğu sevab ikiye katlanarak verilecek" demektir.

 

Kirmânî'nin beyânına göre hadis-i şeriflerde belirtilen bazı kişilere sevablarının iki kat olarak verilmesinin sebebi bu kişilerin birbirine zıt olan iki hayırlı işi bir arada yapmaya muvaffak olmalarıdır.

 

Meseleye bu açıdan bakıldığından Allah hakkıyla birlikte onun kulla­rı olan anne-baba hakkını ödeyebilen kimselere de sevaplarının ikişer kat verileceği, dolayısıyla sevabları katlanarak verilecek olan kimselerin sade­ce hadis-i şerifte zikredilenlerden ibaret olmayıp hadis-i şeriflerin bu kim­selerden sadece bazılarım haber verdiği kolayca anlaşılır.

 

Hadis, kölelerin ve özellikle kadın köle olan cariyelerin, İslâm toplu­munda iyi mevkilere gelmek için hazırlanmalarını ve böylece îslâm Toplu­munun keyfiyet haritasının her geçen gün daha mükemmele doğru götü­rülmesi için çalışmayı teşvik etmektedir.